Lt / En
Dalelių skilimas
Kuratorės: Ele Carpenter ir Virginija Januškevičiūtė
2020.09.18-10.25
Netoli Vilniaus šiuo metu yra dvi atominės elektrinės: jau uždarytoji Ignalinos ir kol kas dar neveikianti Astravo. Neblunka ir dar vienos šešėlis, Černobylio – pirmiausia dėl tiesiogiai patirto Černobylio avarijos poveikio, o pastaruoju metu ir dėl garsiojo serialo, kuriame pagrindine tema tapo katastrofiškas melo ir aplaidumo vaidmuo. Paroda „Dalelių skilimas“ siekia kalbėti apie šias atomines elektrines supančius kultūrinius kontekstus ir jų sąsajas su globalia branduolinės energetikos ciklo infrastruktūra – nuo gamtinių žaliavų gavybos iki atliekų tvarkymo.

Branduolinė technologija buvo neatskiriama Šaltojo karo estetikos dalis. Atominės bombos poveikio mastelis ir baimė formavo hipnotizuojantį, grėsmingą ir kartu didingą jos įvaizdį, aukštinantį modernaus mokslo ir technologijų galybę. Tuo tarpu šio tūkstantmečio pradžioje imta daugiau dėmesio skirti branduolinei taršai – branduolinių bandymų, urano kasybos ir kolonijinės eksploatacijos paveiktos kasdienybės liudijimams bei radioaktyvių atliekų keliamiems pavojams. Visa tai stipriai pakeitė ir menininkų požiūrį į senąją ir naujai kuriamą branduolinę estetiką.

Šiandien vadinamoji branduolinės kultūros sritis gilinasi į tokius klausimus kaip ilgalaikė tarša (angl. deep time contamination), kolonijiniai branduolinės energetikos aspektai (angl. colonial nuclearity), radioaktyvių atliekų administravimas bei nusiginklavimas. Visa tai daroma atsižvelgiant ir į tai, kad senstančios technologijos ir radioaktyvios atliekos kelia vis daugiau praktinių rūpesčių; ir kad į kasdienybę skverbiasi vis daugiau branduolinių technologijų, o į atmosferą jau išmestos radioaktyvios dalelės liks planetos paviršiuje amžinai.

Kodėl sunku pasitikėti branduoliniais procesais? Kokia yra branduolinės energijos kaina? Kas yra branduolinis paveldas ir kas nutinka, kai radioaktyvios atliekos tampa mūsų kultūros dalimi? Kaip branduolinės technologijos susijusios su kolonijine istorija? Šiuos ir kitus klausimus parodoje nagrinėja daugiau nei trisdešimt menininkų iš įvairių šalių, tyrinėjančių branduolinio paveldo temas.

--

Paroda vyksta Šiuolaikinio meno centre ir Vilniaus Energetikos ir technikos muziejuje.

Menininkai:
Lise Autogena & Joshua Portway, Erich Berger, U. Kanad Chakrabarti, Thomson & Craighead, Jurga Daubaraitė & Jonas Žukauskas, Hector Dyer, Finger Pointing Worker, Gershom Garlngarr, Jeremiah Garlngarr, Zaccheus Garlngarr, Jehosaphat Garlngarr, Isao Hashimoto, Gabriella Hirst, Martin Howse, Kristina Inčiūraitė, Erika Kobayashi, Sandra Lahire, Aimee Lax, David Mabb, Cecile Massart, Alex Ressel & Kerri Meehan, Deimantas Narkevičius, Yelena Popova, Lisi Raskin, Nick Crowe & Ian Rawlinson, Susan Schuppli, Augustas Serapinas, Emilija Škarnulytė, Ignas Krunglevičius & Siri Harr Steinvik, Himali Singh Soin with David Soin Tappeser, Kota Takeuchi, Mark Aerial Waller, Peter Watkins, Andrew Weir.


Šios parodos atsiradimą, kaip paralelę JK Meno ir humanitarinių mokslų tyrimų tarybos projektui „Nuclear Cultural Heritage: From Knowledge to Practice“ (liet. Branduolinis kultūros paveldas: nuo žinių link praktikos) inicijavo Eglė Rindzevičiūtė. Šio tyrimo tinklo projektas-partneris „Atomic Heritage Goes Critical“ (liet. Atominis paveldas tampa kritišku), kuriam vadovauja Anna Storm, 2021 m. Vilniuje ir Ignalinoje organizuos atominės energijos istorijai ir kultūrai skirtą tarptautinę mokslinę konferenciją.

Projekto vadovė – Virginija Januškevičiūtė. Projektą organizuoja Šiuolaikinio meno centras drauge su Vilniaus energetikos ir technikos muziejumi ir Branduolinės kultūros tyrimų grupe, kuriai vadovauja Ele Carpenter.

Paulo Josephsono (Kolbio koledžas), Tatianos Kasperski (Pompeu Fabra universitetas), Eglės Rindzevičiūtės (Londono Kingstono universitetas) ir Andrei Stsiapanau (Vytauto Didžiojo universitetas) esė „Dalelių skilimas, pasitikėjimas ir technologijos“ buvo parašyta specialiai šiam projektui ir publikuojama bendradarbiaujant su Echogonewrong.com ir Artnews.lt.

Parodos kuratorės: Ele Carpenter ir Virginija Januškevičiūtė
Parodos architektūra: Povilas Marozas
Grafinis dizainas: Vytautas Volbekas
Komunikacija: Dovilė Grigaliūnaitė
Asistentai kuratorinei produkcijai: Antanas Dombrovskij, Jurga Sakalauskaitė, Ūla Tornau, Vilius Vaitiekūnas
Parodą instaliavo: Audrius Antanavičius, Antanas Gerlikas, Almantas Lukoševičius, Ivanas Vilkoicas, Ilona Virzinkevič, Kazys Sližys, Lukas Strolia, Pavelas Volginas


Daugiau informacijos apie parodą, joje ir jos videoprogramoje pristatomus kūrinius rasite adresu www.daleliuskilimas.cc, o taip pat – ŠMC skaitykloje.


Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Iliustracijoje panaudotas kadras iš Susan Schuppli filmo "Įkalčių pėdsakais" (2016)
Kalendorius
Kipro Dubausko darbai meno mugėje „ArtVilnius'20“
Videogramos. Tarptautinis Kauno kino festivalis vienam vakarui keliasi į Vilnių
Skaitymai su Gerda Paliušyte: gotika ir afroamerikiečių kinas
Kipro Dubausko ir kviestinių menininkų filmų programa
Užgniaužti intensyvumai: afroamerikiečių protesto poezijos vertimo dirbtuvės
Rasė ir popmuzika. Klausymosi sesija su Nombeko Auguste ir Karoliu Vyšniausku
Archyvas